Hoe u onze website beter maakt

10 oktober 2016

Samen met onze klanten heeft Waternet een gloednieuwe website ontwikkeld. Inmiddels testen we elke maand op ons hoofdkantoor met inwoners van (omgeving) Amsterdam.

Onderzoek naar wat klanten willen is voor ons best nieuw. Het is belangrijk omdat klanten het liefst zo veel mogelijk zelf online regelen. In 2015 zijn we daarom met Mijn Waternet begonnen. Hier kunt u rekeningen bekijken, persoonlijke gegevens aanpassen of de meterstand doorgeven.

Na Mijn Waternet kon Waternet.nl niet achterblijven. De website trekt honderdduizenden bezoekers per jaar. Die stellen steeds meer eisen aan online service. Een website moet prettig werken op een telefoon of tablet. Zo kunnen mensen in de trein of in een luie stoel hun zaken regelen. Of snel het laatste nieuws over ons werk in de buurt te lezen. Of de vaardrukte op de gracht bekijken.

De test

Een klant, een laptop en een duidelijke vraag. Meer is er eigenlijk niet nodig om een goede test te doen. Op 20 juli ging een van die tests over onze drie belangrijkste pagina’s. Namelijk Home, Service en contact, en Projecten.

Voor iedere pagina kreeg de klant een simpele taak. Zoals het doorgeven van de meterstand of het opzoeken van de laatste rekening.

Bij elke test nemen we het klikken en het commentaar van de gebruiker op. Zo zien we hoe klanten de website gebruiken. Worden alle kopjes gelezen? Snapt de bezoeker hoe een pagina in elkaar zit? Is bij knoppen duidelijk dat het knoppen zijn? Gaan bezoekers de hele pagina door als ze informatie missen? Of klikken ze in het wilde weg?

Service en contact

Kunnen klanten makkelijk vinden wat ze zoeken? Dat is wat een website goed maakt. Bij het ontwerp van de website hebben we hier goed rekening mee gehouden.

Het belangrijkste voor onze klanten is dat ze online makkelijk…

• rekeningen betalen
• de meterstand invullen
• een verhuizing doorgeven

Daarom hebben we deze taken zo duidelijk mogelijk op onze pagina Service en contact gezet. Zo hopen we bezoekers snel op weg te helpen.

Gebruikers waarderen de 4 blokjes op de pagina. Deze vallen op en maken het eenvoudig een actie te kiezen. Helaas zag bijna niemand de informatie die er onder stond. Daarom zeggen we nu dat pagina doorloopt.



Na de test hebben we deze pagina meteen aangepast. De tekst ‘… of komt u voor’ wijst klanten nu op meer opties.

Home

Op Home vonden bezoekers de inhoud en indeling helder. Toch snappen sommigen een knop met ‘Inloggen’ niet. Klanten zijn al gewend aan Mijn Waternet en gaan dat zoeken. Een simpele tip, die we direct overnamen in het menu:



Het menu op Home. De knop naar Mijn Waternet valt op door de kleur en de pijl.

Projecten

Ook hebben we voor klanten een gloednieuwe projectpagina gemaakt. Hier vertellen we over ons werk in Amsterdam en het gebied van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Denk aan de schoonmaak van een gracht of werk aan een dijk.

Op projectpagina’s vinden bewoners nuttige informatie. Zoals welke overlast het werk misschien veroorzaakt. Maar hoe moet iemand die vragen heeft bijvoorbeeld contact opnemen? Dat vonden bezoekers niet duidelijk. Ook verwachtten ze de datums waarop een project begint en eindigt. Er valt dus nog genoeg te verbeteren.

Het echte werk begint

De nieuwe website is online, maar daarmee is ons werk niet klaar. Sterker nog, we staan pas aan het begin van een lange weg. Een weg van uitproberen, onderzoeken en verbeteren. Samen met u.

Denk met ons mee

Ook een mening over deze website en hoe het beter zou kunnen? Meld u dan, zonder enige verplichting, aan voor ons klantenpanel.