Vragen over de kosten

Bekijk hieronder de veelgestelde vragen over de kosten.

Zit uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Hoe verloopt mijn betaling aan Waternet?

U betaalt het drinkwatergeld vooruit. U heeft hiervoor 2 opties:

  1. Maandelijks of per kwartaal via een automatische incasso. 
  2. Eens per kwartaal zelf het bedrag overmaken op rekeningnummer NL27 INGB 0004500043.

U kunt de betaalwijze aanpassen via Mijn Drinkwater. Maak hiervoor een account aan op Mijn Waternet.

Het drinkwater zit nu in mijn huur of servicekosten, gaan die kosten omlaag?

Ja. Omdat u het drinkwater rechtstreeks aan Waternet gaat betalen, worden de servicekosten of huur lager.

Hoe bereken ik mijn nieuwe huur per 1 april?

Uw huur bestaat uit een aantal posten, namelijk uit de kale huurprijs + een aantal andere servicekosten + watergeld. Per 1 april verdwijnt het drinkwatergeld uit de huur. 

  • Betaalt u de huur via automatische incasso? Check dan of het maandelijks incassobedrag door uw verhuurder is aangepast.
  • Betaalt u de huur via een automatische overschrijving of maakt u de huur handmatig over? Let erop dat u per 1 april de juiste verlaagde huur betaalt.

Wat moet ik doen als ik niet weet hoeveel watergeld ik nu aan mijn verhuurder of VvE betaal?

Informeer bij uw verhuurder of de VvE. Komt u er niet uit, neem dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen.

Ik betaalde nooit watergeld via mijn huur. Hoe kan dit?

Informeer bij de verhuurder hoe dat zit in uw situatie. Komt u er niet uit, neem dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen.

Wat moet ik doen als mijn huur of servicekosten niet lager worden?

Neem dan contact op met uw verhuurder of de Vereniging van Eigenaren (VvE). Zij zijn verantwoordelijk voor het aanpassen van de huur en/of servicekosten. Komt u er niet uit, neem dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen.

Ik blijk in het verleden te veel voor mijn drinkwater te hebben betaald, kan ik dit terugkrijgen?

Als u te veel drinkwatergeld hebt betaald, raden we aan om contact op te nemen met de verhuurder of VvE. Komt u er niet uit, neem dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen.

De rekening van Waternet is hoger dan het drinkwatergeld dat ik voorheen via de huur of servicekosten betaalde. Hoe kan dat?

Dit betekent dat u eerder te weinig drinkwatergeld betaalde. Mogelijk zijn de eenheden nog niet aangepast na een verandering in uw woning. Laat het aantal eenheden controleren door Waternet. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice

Als het drinkwatergeld hoger uitvalt, hanteren we een coulanceregeling, Ook is het mogelijk dat in het verleden een fout (in uw voordeel) is gemaakt in de administratie. U krijgt hiervoor geen naheffing van uw verhuurder.

Ik woon alleen, terwijl mijn buren met meer personen in eenzelfde soort huis wonen. Heb ik recht op korting?

Ja. Het waterverbruik zal in een huishouden met meerdere personen hoger zijn, dan in een eenpersoonshuishouden. Om dit te compenseren krijgen alleenwonenden zonder watermeter jaarlijks een korting van 16,7% (2016).

Deze alleenwonendenkorting krijgt u als het hele kalenderjaar (van januari t/m december) als enige bewoner stond ingeschreven op uw adres en wordt achteraf teruggestort. Wij nemen contact met u op als u recht heeft op deze korting.

Meer over alleenwonendenkorting

Hoe wordt mijn watergeld berekend?

Dit bepalen we met het totaal aantal berekeningseenheden van de woning.

Meer over eenheden van uw woning