Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Aansluiting aanvragen

Hebt u een nieuwe, tijdelijke of bouwaansluiting nodig voor een klein bouwproject? Dan moet u deze aanvragen via mijnaansluiting.nl. Maar ook als u een aansluiting wilt verwijderen of verplaatsen is een aanvraag nodig. Op deze pagina geven we meer uitleg over het aanvragen van een aansluiting.

Hoe doet u een aanvraag?

1. Bereid uw aanvraag goed voor.

U hebt de informatie hieronder nodig voor uw aanvraag. Tip: Vraag hulp aan een specialist.

  • Soort aansluiting (bekijk uitleg verschillende aansluitingen (U verlaat deze site))
  • Aantal gewenste aansluitingen
  • Gewenste capaciteit aansluitingen
  • Tekening met gewenste plek aansluitingen
  • Type bouwkundige voorziening (bijvoorbeeld meterkast, meterput of kelderinvoer)
  • Gewenste aansluitdatum (dit is de datum waarop wij kunnen beginnen met aanleggen)

Let op! Controleer of uw huis veilig geaard is. In sommige gevallen kunnen wij om een aardingsverklaring vragen.

Lees meer over aarding en een aardingsverklaring

2. Ga naar mijnaansluiting.nl (U verlaat deze site) en maak een account aan.

3. Log in en vraag een aansluiting aan.

4. U krijgt een bevestiging van uw aanvraag.

Let op. Door de overstap naar een nieuw systeem duurt het langer dan normaal tot u een reactie krijgt. U ontvangt uiterlijk 2 weken na uw aanvraag een bericht van ons. Bedankt voor uw begrip.

5. Als wij de ondertekende offerte hebben ontvangen, starten we met de voorbereiding.

We voeren de opdracht binnen 13 weken uit. Hoe lang het precies duurt hangt onder andere af van het aantal aansluitingen en de informatie die u ons hebt gegeven. Als er bijzondere dingen zijn, kan het langer duren. Bekijk de kosten voor het aanvragen van een aansluiting.

Vraag een aansluiting aan (U verlaat deze site)

Uitlegvideo

Bekijk in de video hoe u een aansluiting aanvraagt op mijnaansluiting.nl (U verlaat deze site).

Video geblokkeerd.

U kunt deze video niet bekijken omdat tracking cookies uit staan. Lees meer op de privacy- en cookiespagina.

Vraag een aansluiting aan (U verlaat deze site)

 Deze aansluitingen kunt u aanvragen

Als u een aansluiting aanvraagt op mijnaansluiting.nl (U verlaat deze site), moet u kiezen welke soorten aansluiting u wilt. Hier leggen wij de verschillende soorten aansluitingen uit:

  • Watermeter

Wilt u weten hoeveel water u gebruikt in huis?? Vraag dan een watermeter aan. Let op: u kunt alleen een watermeter krijgen als het drinkwater op 1 plek uw woning binnenkomt.

  • Bouwaansluiting

Bij het bouwen van een woning hebt u vaak een tijdelijke aansluiting nodig. Kies in dat geval voor een bouwaansluiting.

  • Permanente aansluiting

Als u van plan bent om langer dan 4 jaar gebruik te maken van een aansluiting, kies dan voor een permanente aansluiting. Kies ook voor een permanente aansluiting als u een tijdelijke (bouwaansluiting) wilt wijzigen naar een permanente aansluiting.

  • Wijzigen/verplaatsen aansluiting

Hebt u meer of minder water nodig? Of wilt u de plek van de aansluiting veranderen? Kies dan voor het wijzigen of verplaatsen van uw aansluiting. Nadat u uw aanvraag hebt opgestuurd, ontvangt u van ons een offerte. Let op: als u de aansluiting wilt verplaatsen, moet ook uw installatie binnen worden aangepast. Dit doen wij niet. Neem daarvoor eerst contact op met een installateur.

  • Verwijderen aansluiting

Kies voor verwijderen van de aansluiting als u de water- of rioolaansluiting wilt weghalen. Bijvoorbeeld bij een sloop of renovatie. Hebt u later toch weer een aansluiting nodig? Vraag dan een nieuwe aansluiting aan via mijnaansluiting.nl.

Vraag een aansluiting aan (U verlaat deze site)

Tip: Vraag hulp aan een specialist

Bij het aanvragen van een drinkwater- en/of een rioolaansluiting komt veel kijken. Daarom kan het verstandig zijn om een specialist om hulp te vragen. Bijvoorbeeld een aannemer, loodgieter of installateur. Die kan u adviseren over de werkzaamheden en over de informatie die u moet aanleveren aan Waternet. ​Deze kan u ook helpen met het maken van installatietekeningen en bouwkundige voorzieningen, zoals een meterput of een meterkast. Wij nemen alleen complete aanvragen in behandeling. Door het inhuren van een specialist is de kans groter dat uw aanvraag volledig is. Hierdoor loopt u geen onnodige vertraging op.  

Berrybot Berry, de digitale assistent