Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Vraag en antwoord

Bekijk veelgestelde vragen van andere klanten. Of tik uw eigen vraag in.

Betalen

Er zijn verschillende rekeningnummers voor drinkwater en waterschapsbelasting.

Rekeningnummers bekijken

U kunt uw drinkwater en waterschapsbelasting in termijnen betalen via automatische incasso. Dit regelt u makkelijk zelf.

Meer over in termijnen betalen
Bekijk alle vragen over Betalen

Verhuizen

Als u verhuist krijgt u van ons binnen twee weken na de verhuisdatum een eindafrekening. We kijken dan of u voor uw oude adres nog geld moet betalen, of misschien nog geld van ons krijgt. Betaalt u per maand? Dan krijgt u vóór uw eindafrekening soms ook nog een termijnrekening. Dat komt doordat u uw water vooruit betaalt.

Bekijk de uitleg

Nee. Voor uw waterschapsbelasting hoeft u uw verhuizing niet aan ons door te geven. Geef uw nieuwe adres wel door aan de gemeente. De gemeente stuurt uw gegevens door naar ons.

Meer over verhuizen en waterschapsbelasting
Bekijk alle vragen over Verhuizen

Rekening

Als u geen watermeter hebt, schatten wij uw waterverbruik. Dit doen wij door te kijken naar het aantal eenheden van uw woning. Uw keuken is bijvoorbeeld zo’n eenheid.

Meer over eenheden

Uw drinkwaterrekening hangt af van het aantal eenheden in uw woning. Klopt het aantal eenheden op uw rekening niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Eenheden aanpassen via onze klantenservice
Bekijk alle vragen over Rekening

Drinkwater

Drinkwater van Waternet kost in 2024 1,13 euro per kubieke meter (m³). 1 m³ is 1.000 liter. Daarnaast betaalt u vaste kosten, belasting op leidingwater en btw.

Bekijk alle kosten drinkwater

Een hoge jaarafrekening is natuurlijk geen leuke verrassing. Bekijk de mogelijke redenen voor een hoge jaarafrekening.

Meer over hoge jaarafrekening
Bekijk alle vragen over Drinkwater

Waterschapsbelasting

De laatste jaren hebben we de waterschapsbelasting zo laag mogelijk gehouden. Maar onze kosten zijn wel flink gestegen. Dat komt onder andere door hogere energiekosten en klimaatverandering. Het wordt steeds duurder om te zorgen voor veilig wonen onder zeeniveau en genoeg schoon water.

Bekijk de belangrijkste redenen
Bekijk alle vragen over Waterschapsbelasting

Meterstand

Het kan gebeuren dat u te laat bent met het doorgeven van uw meterstand. Misschien bent u het vergeten of was u op vakantie. 

Lees wat u kunt doen

Bent u op vakantie? En kunt u daarom uw jaarlijkse meterstand niet op tijd doorgeven? Dan schatten wij uw waterverbruik. 

Lees wat u kunt doen

Hebt u een verkeerde meterstand doorgegeven? Geen probleem. Geef de juiste meterstand binnen een maand alsnog door via de klantenservice. Dan verrekenen we uw jaarafrekening.

Doorgeven via klantenservice
Bekijk alle vragen over Meterstand

Aanmelden

U kunt zich alvast aanmelden en uw meterstand doorgeven zodra u deze weet. U kunt hiervoor een herinneringsmail aanvragen.

Direct aanmelden en herinneringsmail aanvragen

Nee. Voor uw waterschapsbelasting hoeft u uw verhuizing niet aan ons door te geven. Geef uw nieuwe adres wel door aan de gemeente. De gemeente stuurt uw gegevens door naar ons.

Meer over verhuizen en waterschapsbelasting
Bekijk alle vragen over Aanmelden

Mijn Waternet

Weet u niet of u een account hebt voor Mijn Waternet? Kijk hoe u de meest voorkomende problemen snel oplost.

Hulp bij account aanmaken

Kunt u op Mijn Waternet niet Inloggen voor Belasting? Op de website van DigiD staat hoe u (weer) kunt inloggen.

Naar digid.nl
Bekijk alle vragen over Mijn Waternet