Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Hoe herkent u een nepmail of nepsite?

We krijgen soms meldingen dat oplichters valse e-mails, sms'jes, Whatsapp-berichten of brieven uit naam van Waternet versturen. Ook is het mogelijk dat ze een nepsite maken die lijkt op de site van Waternet. In deze berichten of op deze site vragen ze u om geld over te maken naar hun rekeningnummer. Dit noemen we phishing. Bekijk hoe u echte berichten van Waternet en nepberichten uit elkaar kunt houden.

Inhoud van deze pagina

Hoe herkent u een nepmail?

1. Controleer het rekeningnummer

Criminelen vragen vaak geld over te maken op een rekeningnummer dat niet van ons is. Bijvoorbeeld naar een buitenlands rekeningnummer. Waternet heeft een Nederlands rekeningnummer en begint altijd met NL.

Bekijk de rekeningnummers van Waternet

2. Kijk op Mijn Waternet  

Twijfelt u of een bericht echt van Waternet is? Kijk dan eerst op Mijn Waternet of de informatie in het bericht klopt. 

Inloggen bij Mijn Waternet 

Het kan helaas soms gebeuren dat wij u een bericht sturen, maar de informatie niet op Mijn Waternet staat. Neem dan contact op met onze klantenservice.

Klopt het bericht maar vertrouwt u het niet? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur op 0900 93 94 (normale belkosten). 

3. Controleer de afzender

Eindigt het e-mailadres van de afzender NIET op @waternet.nl of @mail.waternet.nl? Dan komt het bericht ook niet van ons. Eindigt het e-mailadres WEL op waternet? Dan is de kans groot dat het een bericht van ons is. Maar dat hoeft niet. Oplichters kunnen door middel van 'spoofing' een afzenderadres gebruiken dat eindigt op @waternet.nl. Blijf dus goed opletten, ook als de afzender @waternet.nl of @mail.waternet.nl is.

4. Controleer de aanhef

Een brief of e-mail van Waternet begint meestal met de aanhef 'Beste meneer of mevrouw' gevolgd door uw achternaam. Of met uw voorletters en uw achternaam. Is de aanhef heel algemeen zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant'? Pas dan op.

5. Controleer de tekst

In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Bijvoorbeeld dat als u de rekening niet snel betaalt er een incassobureau bij u langskomt. Soms wordt u gevraagd om persoonlijke gegevens terug te sturen. Waternet zal u nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden.

6. Controleer de bijlage

Zit er een bestand als bijlage bij een e-mail voor een rekening of herinnering? Controleer dan of het een pdf-bestand is. Wij versturen onze documenten altijd als een pdf-bestand.

7. Controleer de vormgeving en het taalgebruik

Tegenwoordig staan valse mails niet altijd meer vol spel- en taalfouten. Ook de foto's en logo's die criminelen gebruiken zijn soms nauwelijks van echt te onderscheiden. Maar kijk hier toch kritisch naar. U kunt bijvoorbeeld de mogelijke nepmail naast een eerdere mail van ons leggen. Of bekijk ons logo rechtsboven op deze website.

Valse e-mail gekregen?

Hebt u een nepmail gekregen? Klik niet op de links in de e-mail en verwijder de mail uit uw mailbox. Of markeer de mail als spam in uw mailprogramma. 

Hebt u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Waternet kan u helaas niet helpen uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. 

Nepsite

Het kan ook voorkomen dat criminelen een nepmail sturen die erg lijkt op onze echte e-mails. In de nepmail staat een link naar een site die erg lijkt op onze echte website. Op die nepsite wordt u gevraagd om direct met iDEAL te betalen. Betaal de rekening niet! Uw betaling komt op de rekening van criminelen te staan.

Hoe herkent u een nepsite?

  • In de adresbalk van uw browser ziet u dat de URL van de site niet begint met https://www.waternet.nl. Echte websites van Waternet beginnen altijd met https://www.waternet.nl.

Whatsapp 

 Waternet stuurt u nooit berichten via Whatsapp.  

Meld nepberichten bij Waternet

Denkt u een nepbericht namens ons ontvangen te hebben? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij kunnen u vertellen of het bericht dat u hebt ontvangen wel of niet van ons is. 

Hebt u nog vragen?

Bellen

Onze klantenservice is gesloten. Wilt u een storing doorgeven? Dat kan 24 uur per dag.

Bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Onze digitale assistent is 24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen in de week.

+31 889 39 4000 (U verlaat deze site) vanuit het buitenland of als 0900 niet kan

Social media

Stel uw vraag via Facebook of X. We antwoorden binnen 1 werkdag.

Facebook (U verlaat deze site) X (U verlaat deze site)
Reactie binnen 1 werkdag

E-mail

Stel uw vraag via e-mail.

E-mail sturen
Reactie binnen 5 werkdagen

Loket

Korte Ouderkerkerdijk 7
1096 AC Amsterdam

  • Op werkdagen van 13.30 tot 15.30 uur
  • Voor vragen over drinkwater of waterschapsbelasting
Berrybot Berry, de digitale assistent