Hoe herkent u een phishing mail?

Af en toe worden er nep e-mails of brieven verstuurd uit naam van Waternet. Criminelen proberen via phishing aan uw persoonlijke gegevens te komen. Of ze vragen om geld over te maken naar hun rekeningnummer. Bekijk hoe u echte e-mails van Waternet en nepmails uit elkaar kunt houden. 

Inhoud van deze pagina

Hoe herkent u een nepmail?

1. Controleer het rekeningnummer

Criminelen vragen vaak geld over te maken op een rekeningnummer dat niet van ons is. Bekijk de rekeningnummers van Waternet.

2. Controleer de afzender

Eindigt het e-mailadres van de afzender op @waternet.nl? Dan is dit waarschijnlijk een bericht van ons. Eindigt het e-mailadres niet op waternet? Dan is het nooit een echte e-mail van Waternet.

3. Controleer de aanhef

Een brief of e-mail van Waternet begint meestal met de aanhef 'Beste' gevolgd door uw initialen en uw achternaam. Is de aanhef heel algemeen zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'beste klant'? Pas dan op.

4. Controleer de tekst

In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Bijvoorbeeld dat als u rekening niet snel betaalt er een incassobureau bij u langs komt. Soms wordt u gevraagd om persoonlijke gegevens terug te sturen. Waternet zal u nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden.

5. Controleer de links

Staan er links in het bericht? Phishing mails vragen u vaak om op een link te klikken die naar een nepwebsite leidt. Daar wordt u verzocht om in te loggen met uw persoonlijke gegevens. Klik niet zomaar op deze links, maar controleer ze eerst. Ga met de cursor van uw muis over de links. Zo kunt u zien waar de links naar verwijzen. Gaan de links niet naar https://www.waternet.nl? Dan is het foute boel. Verwijder de mail dan. Tip: U kunt checken of een link veilig is via de website checkjelinkje.nl.

6. Controleer de bijlage

Zit er een bestand als bijlage bij een e-mail voor een rekening of herinnering? Controleer dan of het een pdf-bestand is. Wij versturen onze documenten altijd als een pdf-bestand.

7. Controleer de vormgeving en het taalgebruik

Tegenwoordig staan valse mails niet altijd meer vol spel- en taalfouten. Ook de foto's en logo's die criminelen gebruiken zijn soms nauwelijks van echt te onderscheiden. Maar kijk hier toch kritisch naar. U kunt bijvoorbeeld de mogelijke nepmail naast een eerdere mail van ons leggen. Of bekijk ons logo rechtsboven op deze website.

Valse e-mail gekregen?

Hebt u een valse e-mail gekregen? Verwijder hem dan uit uw mailbox. Of markeer de mail als spam in uw mailprogramma.

Hebt u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Waternet kan u helaas niet helpen uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

Meld nepmails bij Waternet

Denkt u een nepmail namens ons ontvangen te hebben? Dit kunt u melden via onze social mediakanalen. Of u kunt bellen naar onze klantenservice.

Zo kunt u ons bereiken

Bellen

Onze klantenservice is vandaag open tot 17.00 uur.

0900 9394 normale belkosten
+31 889 39 4000 vanuit het buitenland
Gemiddeld 20 minuten wachten

Social media

Stel uw vraag op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.

Facebook Twitter
Reactie binnen 2 uur

E-mail beschikbaar na 20.00 uur

U kunt ons na 20.00 uur een e-mail sturen. Wilt u sneller geholpen worden? Chat met ons (van 8.00 tot 20.00 uur) of bel.