Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Financiën

Het afgelopen jaar hebben we meer geld uitgegeven dan dat er binnenkwam. Hoe lossen we dat op?  

geldzakenknipselnew.png

Wat is het probleem?

Het afgelopen jaar heeft Waternet meer geld uitgegeven dan dat er binnenkwam. Zowel voor drinkwater als voor Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Dit is een serieus probleem en we doen ons best om dit op te lossen. We moeten de inkomsten verhogen en tegelijk binnen onze organisatie geld besparen. Dit betekent dat klanten meer gaan betalen en dat wij niet al onze plannen kunnen uitvoeren. Dat raakt ons allemaal. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Minder inkomsten en stijgende kosten

In 2021 kregen we problemen met ons nieuwe computersysteem. Daardoor konden we de rekeningen voor drinkwater niet op tijd versturen. Hierdoor kregen we minder geld binnen dan verwacht. Maar er is nog een reden waarom we geldproblemen hebben. De afgelopen jaren zijn onze tarieven voor drinkwater te laag geweest. Tegelijk zijn onze kosten en de inflatie flink gestegen en is ons werk door klimaatverandering steeds duurder geworden. Minder inkomsten en hogere kosten zorgen samen voor een tekort aan geld. We konden dit tekort een tijdje opvangen met geld uit onze eigen buffers, onze spaarrekening, maar die is nu leeg.

Hoe lossen we het op?

We nemen verschillende maatregelen om de problemen op te lossen. Ten eerste gaan we zorgen dat er meer geld binnenkomt en dat we minder geld uitgeven. Zo hebben we in de toekomst geen tekort meer. Ook gaan we zorgen dat we genoeg geld achter de hand hebben voor onverwachte zaken, zoals hogere prijzen (inflatie). Hierdoor kunnen we beter met financiële verrassingen omgaan. In 2024 stijgt de prijs voor drinkwater gemiddeld met ongeveer 3,70 euro per maand. Dat is een stijging van 6.1%. Dit volgt de stijging van de inflatie over het afgelopen jaar. Door naast deze stijging ook kosten te besparen kunnen we ons werk op verantwoorde wijze blijven doen en onze buffers herstellen.

Wanneer is het opgelost?

We zijn het er allemaal over eens dat we geen geldtekort meer willen hebben, maar het is moeilijk te zeggen wanneer we dat punt bereiken. We hebben de grootste achterstand die we hadden bij het versturen van drinkwaterrekeningen nu weggewerkt. Verder gaan we in kaart brengen wat het effect van klimaatverandering de komende jaren betekent voor onze kosten. Iedereen binnen Waternet doet er alles aan om het werk op een financieel verantwoorde manier te doen.

Hebt u nog vragen?

Bellen

Onze klantenservice is gesloten. Wilt u een storing doorgeven? Dat kan 24 uur per dag.

Bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Onze digitale assistent is 24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen in de week.

Social media

Stel uw vraag via Facebook of X. We antwoorden binnen 1 werkdag.

Facebook (U verlaat deze site) X (U verlaat deze site)
Reactie binnen 1 werkdag

E-mail

Stel uw vraag via e-mail.

E-mail sturen
Reactie binnen 5 werkdagen

Loket

Korte Ouderkerkerdijk 7
1096 AC Amsterdam

  • Op werkdagen van 13.30 tot 15.30 uur
  • Voor vragen over drinkwater of waterschapsbelasting