Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

2019 in feiten en cijfers

Dit deden we voor schoon en veilig water in uw omgeving
23 december 2019

Dit jaar stond in het teken van hete zomerdagen, strijd tegen plastic in water en slimme oplossingen voor sterke dijken. Wat hebben we in 2019 gedaan voor schoon en veilig water in uw omgeving? Een overzicht in feiten en cijfers.

Ons waterverbruik

Hoeveel water verbruikten we in 2019? De afgelopen zomer kende een aantal zeer hete, droge dagen. Gemiddeld verbruikten we dit jaar 130,8 liter water per persoon per dag. Dat is ongeveer 1 liter minder dan vorig jaar.

Door het hete weer op 25 juni zagen we een sterke piek: in totaal tapten we die dag 237 miljoen liter drinkwater. Dat is 30 miljoen liter meer dan op een normale dag.

In het hele jaar leverden we meer dan 75 miljard liter drinkwater aan bewoners en bedrijven. Wat doen we met al dat water? Lees het bij gemiddeld waterverbruik.

Oudste waterleiding van Nederland vervangen

Nieuwe waterleidingen gaan de grond in bij de N200 tussen Amsterdam en Haarlem

Veel drinkwater maken we in de Amsterdamse Waterleidingduinen bij Zandvoort. Sinds 1853 komt dit schone water bij mensen thuis via kilometerslange buizen. De oudste waterleidingen van Nederland hebben we na ruim 150 jaar trouwe dienst vervangen. Tijdens de werkzaamheden bleef het water gewoon stromen.

Ringdijk Amsterdam weer ijzersterk

Een dijk versterken zonder hem hoger of breder te maken? Dat is gelukt in Amsterdam. De Ringdijk ligt midden in een woonwijk en beschermt 10.000 bewoners van de Watergraafsmeer tegen water.

Stalen pinnen voor een sterke Ringdijk, midden in Amsterdam

De dijk hoger en breder maken kon eigenlijk niet. Huizen staan namelijk erg dicht tegen de dijk. We hebben daarom stalen pinnen in de dijk gezet. Bijzonder, want deze techniek is nog niet eerder gebruikt. Maar vooral fijn voor bewoners. Zij hadden door deze oplossing minder last van de werkzaamheden. En de bomen op de dijk konden gewoon blijven staan.

Wist u trouwens dat de Watergraafsmeer eigenlijk een polder is?

In totaal vernieuwden we dit jaar 20 kilometer dijk. Zoals de dijk tussen Amsterdam en Ouderkerk aan de Amstel. Ruim 2 kilometer van de Amsteldijk is vernieuwd (U verlaat deze site), in goed overleg met bewoners.

Schoon water in de natuur

De natuur kan zich weer herstellen bij 't Slijk, ten noorden van Maarssen

Op veel plekken meten we de waterkwaliteit in plassen, meren en ander natuurwater. En nemen we maatregelen om het water schoner te krijgen.

Bij Maarssen maakten we de plassen van ’t Slijk schoon. Dit was vroeger een stortplaats voor vuilnis. Hierdoor raakte de bodem erg vervuild.  Nu de bodem weer schoon is, kunnen planten en dieren hier straks beter leven.

Plastic uit de gracht blazen

In het Westerdok in Amsterdam ligt de Bubble Barrier onder water

Wie langs het Westerdok in Amsterdam komt, ziet sinds november een strook bellen in het water. Deze bellen worden gemaakt door de Bubble Barrier: een uniek scherm van lucht onder water dat plastic tegenhoudt. Zo kan plastic afval niet wegstromen naar de Noordzee. Een bijzonder project waarmee we weer een stap zetten in de strijd tegen plastic vuil in het water.

Zuivering van het aardgas af

Vanaf 2020 wil Waternet klimaatneutraal werken. Daarmee bedoelen we: niet meer energie verbruiken dan we zelf opwekken. Om dat doel te halen plaatsen we elk jaar zoveel mogelijk zonnepanelen. De rioolwaterzuivering in Amsterdam-Westpoort draait nu helemaal op zonne-energie. En niet meer op aardgas. Dat scheelt 340 ton uitstoot CO² per jaar.

Zonnepanelen bij de rioolwaterzuivering in Amsterdam Westpoort

Niet alleen kijken we naar ons eigen energieverbruik. We werken ook aan oplossingen om warmte uit water opnieuw te gebruiken, zoals op IJburg in Amsterdam.

Werken aan betere service

Prettige en persoonlijke service voor onze klanten vinden we erg belangrijk. Als klant van Waternet kunt u steeds meer zelf online regelen. Komt u er niet uit? Dan doen we er alles aan om uw vraag zo snel en goed mogelijk te beantwoorden. Natuurlijk stonden onze collega’s van de storingsdienst weer dag en nacht klaar om storingen te op te lossen.

Het afgelopen jaar:

  • Beantwoordden we ruim 300.000 telefoontjes
  • Herstelden we meer dan 25.000 storingen en lekkages
  • Voerden klanten 100.000 gesprekken met onze chatbot

Ook in het nieuwe jaar gaan we aan de slag met service. Want er kunnen altijd dingen beter. Wilt u daarover meedenken? Meld u dan aan voor ons klantenpanel. Uw mening telt!

Open deuren

Tijdens open dagen laten onze molenaars zien hoe de molen werkt

Altijd al eens een kijkje willen nemen in een van de vele prachtige molens of gemalen van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht? Tijdens verschillende open dagen gaven onze collega’s met veel plezier een kijkje achter de schermen aan 2.000 bezoekers.

Komt u ook langs in 2020? Houd de agenda in de gaten!

Volg ons in 2020

Op de hoogte blijven van het werk van Waternet in 2020? Volg ons via LinkedIn (U verlaat deze site), Facebook (U verlaat deze site) of Twitter (U verlaat deze site)!

Berrybot Berry, de digitale assistent