24 juli 2017

Vernieuwde aanslag dankzij klanten

Samen met klanten hebben we de aanslag waterschapsbelasting verbeterd. Hierdoor is de aanslag voor u simpeler en duidelijker. Vandaag krijgen de eerste klanten de nieuwe aanslag in de bus.

De opmaak van de aanslag is helemaal vernieuwd. U kunt de aanslag nu makkelijker lezen. De belangrijkste verbeteringen op een rij:

  • Simpele taal, met zo weinig mogelijk moeilijke woorden.
  • We leggen duidelijk uit waarvoor u betaalt.
  • Belangrijke informatie is extra opvallend.


Klik voor een grotere versie

Onderzoek met klanten

Voor de nieuwe aanslag deden we onderzoek met 10 klanten. We lieten ze een aantal rekeningen lezen. Klanten kregen hierbij speciale apparatuur op hun hoofd. Hiermee konden we zien wat er in het hoofd van de klanten gebeurde. Bijvoorbeeld wanneer ze zich erg moesten inspannen. En welk deel van de rekening ze moeilijk of juist makkelijk vonden.

Dankzij dit onderzoek ontdekten we wat klanten lastig vonden. Zo begrepen de deelnemers bijvoorbeeld niet altijd waarvoor ze betaalden. Ook wilden zij graag duidelijk zien waar de bedragen vandaan kwamen.

Betere aanslag

Klanten gaven de rekeningen een cijfer. Ook mochten ze uitleggen waarom ze een hoog of laag cijfer gaven. Met de resultaten van de eerste meting zijn we aan de slag gegaan. We maakten een nieuw ontwerp. Dat hebben we weer met 10 klanten getest.

Deze rekening scoorde duidelijk beter. Het cijfer ging van een 6,7 naar een 7,5. De klanten vonden de rekening nu duidelijker. En ze wisten beter wat ze moesten doen.

Geef uw mening

Wat vindt u van de nieuwe aanslag? Laat het ons weten! Op onze pagina Uitleg over uw aanslag kunt u uw mening over de nieuwe aanslag doorgeven. Met uw hulp kunnen we onze rekeningen blijven verbeteren. Of geef u op voor ons klantenpanel. Dan nodigen we u misschien wel uit voor een volgend onderzoek!