Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Drinkwaterrekeningen

Helaas is Waternet af en toe negatief in het nieuws als het gaat om het versturen van rekeningen voor drinkwater. Waternet werkt hard aan oplossingen. 

Hoe is het probleem ontstaan?

In november 2020 is Waternet overgestapt op een nieuw computersysteem om de rekeningen voor drinkwater mee te versturen. Deze overgang bleek een stuk ingewikkelder te zijn dan we hadden voorzien. Het nieuwe systeem had nog niet alle mogelijkheden die het vorige systeem wel had. Hierdoor is er een aantal problemen en achterstanden ontstaan, waar veel van onze klanten last van hebben gehad, en soms nog steeds hebben.

Wat is de stand van zaken?

Ons ICT-systeem voor drinkwaterrekeningen is nu op orde. En we versturen deze rekeningen weer zoals normaal. We blijven het systeem verbeteren om de kans op fouten nog kleiner te maken.

Achterstanden inhalen

Door de problemen met het nieuwe systeem hebben we een aantal achterstanden opgelopen. Die zijn we nu aan het inhalen:

  • Een aantal klanten heeft een tijd lang geen rekeningen voor drinkwater van ons gehad. In 2023 hebben we hard gewerkt aan het oplossen van deze achterstand. Op dit moment zijn 99% van alle verlate drinkwaterrekeningen verstuurd. Dat betekent dat we nog ongeveer 8000 huishoudens een inhaalrekening sturen, om zo de achterstand in te lopen. We verwachten deze inhaalrekeningen voor de zomer te sturen.
  • We hebben ook achterstanden opgelopen met het invoeren van nieuwe watermeters in ons systeem. Daardoor is er een groep klanten die wel een watermeter heeft, maar geen jaarlijkse meterstanden aan ons kon doorgeven. Zij bleven rekeningen krijgen op basis van eenheden. Er is nu een oplossing gevonden waardoor klanten hun meterstanden weer door kunnen geven en zij de juiste rekening krijgen.

Dan is er nog een groep klanten die vergeten zijn zich aan te melden voor drinkwater, terwijl dit wettelijk verplicht is. Zodra deze klanten zijn ingeschreven krijgen ze nog een inhaalrekening.

Als er toch nog iets fout gaat

Bij ingewikkelde systemen kan er natuurlijk altijd iets fout gaan. Ook wanneer ons nieuwe systeem helemaal af is en de achterstanden zijn ingelopen. Waternet zal daar zo snel mogelijk en open over communiceren. Ook zullen we met goede oplossingen komen voor onze klanten. Bijvoorbeeld in de vorm van een betalingsregeling of een maatwerkoplossing.

Hebt u nog vragen?

Bellen

Onze klantenservice is gesloten. Wilt u een storing doorgeven? Dat kan 24 uur per dag.

Bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur.

+31 889 39 4000 (U verlaat deze site) vanuit het buitenland of als 0900 niet kan

Social media

Stel uw vraag via Facebook of X. We antwoorden binnen 1 werkdag.

Facebook (U verlaat deze site) X (U verlaat deze site)
Reactie binnen 1 werkdag

E-mail

Stel uw vraag via e-mail.

E-mail sturen
Reactie binnen 5 werkdagen