Hoe is het probleem ontstaan?
In november 2020 is Waternet overgestapt op een nieuw computersysteem om de rekeningen voor drinkwater mee te versturen. Deze overgang bleek een stuk ingewikkelder te zijn dan we hadden voorzien. Het nieuwe systeem had nog niet alle mogelijkheden die het vorige systeem wel had. Hierdoor is er een aantal problemen en achterstanden ontstaan, waar veel van onze klanten last van hebben gehad, en soms nog steeds hebben.
Wat is nu de stand van zaken?
We hebben de afgelopen periode hard gewerkt om de problemen met het nieuwe systeem op te lossen. Het systeem is al flink verbeterd, en we gaan hiermee verder. Zo maken we de kans op fouten nog kleiner.
Achterstanden inhalen
Door de problemen met het nieuwe systeem hebben we een aantal achterstanden opgelopen. Die zijn we nu aan het inhalen:
- Een aantal klanten heeft een tijd lang geen rekeningen voor drinkwater van ons gehad. De komende maanden zullen we hen alsnog 1 rekening hiervoor sturen, om zo de achterstand in te lopen.
- We hebben ook achterstanden opgelopen met het invoeren van nieuwe watermeters in ons systeem. Dat betekent dat deze klanten een tijd geen rekeningen hebben gehad. Ook hebben ze hun jaarlijkse meterstanden niet aan ons door kunnen geven. Deze klanten krijgen uiteindelijk ook een inhaalrekening.
- Er zijn klanten die bij een verhuizing vergeten dat ze zich bij ons moeten aanmelden. We hebben deze klanten een tijd lang geen brieven kunnen sturen met de vraag zich aan te melden. Zodra we deze klanten hebben ingeschreven krijgen zij alsnog een inhaalrekening.
Klanten hoeven een inhaalrekening niet in 1 keer te betalen. Ze kunnen ook in delen betalen.
Wanneer verwachten we dat het probleem opgelost is?
We verwachten dat we in het voorjaar van 2024 alle achterstanden hebben weggewerkt en het systeem goed is ingericht.
Als er toch nog iets fout gaat
Bij ingewikkelde systemen kan er natuurlijk altijd iets fout gaan. Ook wanneer ons nieuwe systeem helemaal af is, en de achterstanden zijn ingelopen. Waternet zal daar natuurlijk zo snel mogelijk en open over communiceren, en met goede oplossingen komen voor onze klanten.
Hebt u nog vragen?
Bellen
Onze klantenservice is vandaag open tot 17.00 uur.
Social media
Stel uw vraag via Facebook of Twitter. We antwoorden binnen 1 werkdag.
E-mail beschikbaar na 20.00 uur
Na 20.00 uur staat onze digitale assistent voor u klaar. U kunt dan een e-mail sturen. Wilt u sneller geholpen worden? Bel dan met ons.