Co-creatie: samen met klanten een nieuwe jaarafrekening ontwerpen
17 maart 2021Onze klanten geven ieder jaar de meterstand door van hun watermeter. Met deze stand weten we hoeveel water er is verbruikt in een jaar. Hiermee maken we de jaarafrekening op. Samen met klanten keken we naar hoe we deze jaarafrekening beter kunnen maken.
De jaarafrekening is niet altijd duidelijk voor klanten. Er staan veel gegevens op, zoals het waterverbruik, belasting op leidingwater, vastrecht en een nieuw termijnbedrag. En wat een klant moet betalen of juist terugkrijgt. Klanten geven deze jaarafrekening een 6,8 als cijfer. Dat kan beter!
Het onderzoek
We hebben met 8 klanten interviews gehouden. Doordat we klanten nu niet kunnen uitnodigen op kantoor door corona deden we de interviews online. De klanten krijgen normaal gesproken ook in het echt een jaarafrekening, dus ze konden zich goed inleven in de situatie.
Suggesties van klanten op de jaarrekening
De resultaten
Onze 8 klanten gaven veel goede suggesties. En ook vaak dezelfde. De volgende punten nemen we mee of gaan we verder uitzoeken:
- Het te betalen of te ontvangen bedrag al noemen in de inleiding
- De tekst over het nieuwe termijnbedrag kan duidelijker
- De opgetelde bedragen op pagina 1 en 2 moeten gelijk zijn
- Opmaak veranderen: bredere witregels voor betere leesbaarheid
- Op pagina 1 en 2 verwijzen naar de uitleg op pagina 3 over: vastrecht, belasting op leidingwater en WOZ-objecten
- De afkorting bol niet gebruiken voor belasting op leidingwater
Na de verbeteringen hopen we dat de jaarafrekening duidelijker is voor klanten en een 8+ scoort.
Ook meedoen aan onderzoek?
Wilt u zelf een keer meedoen aan een onderzoek? En zo helpen onze diensten beter te maken? Word dan lid van ons klantenpanel.