Bevroren waterleiding? Dit kunt u doen
Hebt u geen water door een bevroren waterleiding? Dat kan gebeuren als het hard vriest. Lees hier wat u kunt doen om het probleem op te lossen.
Goed om te weten: Waternet zorgt voor de leidingen buiten uw woning. De leidingen binnen uw woning zijn uw eigen verantwoordelijkheid. Denkt u dat uw leiding is bevroren? Dan kunt u het volgende doen:
1. Controleer alle kranen in huis
Kijk of er water uit de kranen komt, zoals in de keuken en badkamer.
- Komt er uit sommige kranen wel water? Dan zit het probleem in uw woning. Neem contact op met de eigenaar, bijvoorbeeld de woningcorporatie. Zij kunnen uw leidingen laten ontdooien. Bent u zelf de eigenaar? Bel dan een loodgieter.
- Komt uit geen enkele kraan water? Ga dan naar stap 2.
2. Vraag uw buren of zij water hebben
Hebben uw buren wél water? Dan zijn uw leidingen misschien bevroren. Neem contact op met de eigenaar van uw woning. Bijvoorbeeld de woningcorporatie. Bent u zelf de eigenaar? Lees dan verder bij stap 3.
Hebben uw buren ook geen water? Dan is er misschien een storing buiten uw woning. Bekijk storingen bij u in de buurt. Staat uw probleem op de kaart? Wij , lossen de storing dan zo snel mogelijk op.
3. Controleer de hoofdkraan
Controleer of er water uit de hoofdkraan komt. Deze zit meestal in de meterkast, onder een luik bij de voordeur of in de kelder.
- Komt er water uit deze kraan? Bel dan een loodgieter.
- Komt er geen water uit deze kraan? Meld het probleem dan bij ons.
Hebt u geen hoofdkraan die u kunt controleren? Of kunt u er niet bij? Vraag dan een loodgieter om hulp.