24 maart 2020

Het coronavirus en onze diensten

Het coronavirus raakt ons allemaal, maar Waternet blijft gewoon drinkwater leveren. Uw drinkwater is goed beschermd tegen virussen. Onderhoud doen we alleen waar nodig. En we blijven uw rioolwater schoonmaken. Kortom: we blijven doen wat we doen. Voor de gezondheid van klanten en medewerkers nemen we maatregelen tegen het coronavirus.

In het kort

  • Onze klantenservice is open
  • Storing melden kan 24 uur per dag
  • We blijven drinkwater leveren
  • Uw drinkwater is beschermd tegen het coronavirus
  • We doen alleen onderhoud waar nodig

Verspreiding virus voorkomen

Waternet doet er alles aan om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. We volgen de adviezen van de Rijksoverheid. Daarom werken onze medewerkers die thuis kunnen werken vanuit huis.

Klantenservice open

Hebt u een vraag? U kunt ons op werkdagen gewoon bereiken via de klantenservice. Houd wel rekening met langere wachttijden. Of regel uw zaken via onze website.

Is er een storing? U kunt 24 uur per dag bellen naar 0900 9394 (normale belkosten). We staan altijd voor u klaar in geval van nood.

Altijd drinkwater leveren

Iedereen heeft schoon drinkwater nodig. Daarom zijn we verplicht om altijd drinkwater te kunnen leveren. Ook als veel medewerkers ziek worden. Als dat gebeurt, weten we welke maatregelen we moeten nemen.

Het zuiveren van drinkwater gaat voor een groot deel automatisch. Ook kunnen medewerkers thuis werken. Zijn er te weinig mensen door ziekte? Dan zetten we medewerkers van andere drinkwaterbedrijven in. We blijven dus altijd water leveren.

Drinkwater is veilig

Ons drinkwater is zeer goed beschermd tegen het coronavirus. De kans dat water besmet raakt is bijna nul. Het virus overleeft niet goed in water. Ook de verspreiding gaat niet via water. Virussen zoals het coronavirus zitten in druppeltjes snot, slijm en speeksel. Ze verspreiden zich door praten, hoesten of niezen.

Bij het maken van uw drinkwater verwijderen we bacteriën en virussen. Ook hebben we strenge regels als het gaat om hygiëne.

De vele watertappunten op straat blijven open. De waterkwaliteit is uitstekend. Maar raak de kraan alstublieft niet aan met uw mond of handen.

Onderhoud alleen waar nodig

Geplande werkzaamheden aan leidingen gaan bijna altijd door. Het gaat hierbij om onderhoud aan vitale infrastructuur. Dit is nodig om drinkwater te blijven leveren en rioolwater af te blijven voeren. We houden ons aan de richtlijnen van de RIVM.

Onderhoud waarbij we woningen afsluiten van water, doen we zo weinig mogelijk. Als we toch het water moeten afsluiten, laten we dat de bewoners op tijd weten. Als het nodig is zorgen we voor schoon drinkwater.

We komen niet in gebieden waar veel kwetsbare mensen wonen. En afspraken bij klanten thuis gaan niet door. Het gaat hierbij om afspraken voor:

  • het vervangen van watermeters
  • het opnemen van de meterstand

We nemen contact op met deze klanten voor een nieuwe afspraak. 

Blijven werken aan schoon en veilig water

We blijven onze taken doen voor Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Veel sluizen en gemalen waarmee we de waterstand regelen werken automatisch. Dat geldt ook voor onze waterzuiveringen, waar we vuil water van huishoudens schoonmaken. En natuurlijk houden we ook de dijken goed in de gaten.

In Amsterdam blijven onze collega’s vuil vissen uit de grachten in het centrum. Baggeren van de grachten ligt stil.

Er is op dit moment minder verkeer in de stad. Hier maken we slim gebruik van. We controleren putten op drukke straten en maken ze schoon.

Hulp voor klanten tijdens coronacrisis

Al onze klanten kunnen uitstel van betaling aanvragen voor de aanslag waterschapsbelasting en de drinkwaterrekening.

Lees meer over uitstel van betaling

 

Meer weten over coronavirus?